Најновији предлог одлуке о усвајању предлога Пројекта јавно приватног партнерства у обављању комуналне делатности градског јавног превоза у Београду, а који је Секретаријат за јавни превоз предложио Привременом органу града Београда представља корак у низу који води ка приватизацији градског јавног превоза у Београду. Приватизација градског јавног превоза у Београду се уводи на мала врата.
Градски јавни превоз представља једну од три најважније ствари у Београду и опште позната је ствар колико је важно имати ефикасан градски јавни превоз. У претходних годину дана више пута смо указивали да је градски јавни превоз у Београду пред колапсом, али градска власт по том питању није урадила ништа, наставља са његовим урушавањем што доводи у опасност живот и безбедност људи и имовине.
Изражавамо оправдану сумњу да се Градско саобраћајно предузеће (ГСП) намерно гура у финансијске дугове и девастира како би се довело у фазу да једини излазак из проблема јесте његова приватизација.
Када погледамо пословање ГСП, видимо да дугују на све стране већ годинама, и то Инфостану, Водоводу, Европској банци за обнову и развој, електранама… Конкретно, губици ГСП у 2021. години су били 1.2 милијарде динара, док су у 2020. били 2.2 милијарде динара. Отприлике сваке године после свих улагања и донација града ГСП губи 10-20 милиона евра годишње.
ГСП сваке године прави финансијске губитке, те је потребно урадити дубинску анализу овог предузећа и идентификовати могућности за реорганизацију и унапређење. У ГСП инфраструктура је у стању распада чиме се угрожава безбедност саобраћаја, клима у аутобусима лети греје а зими хлади, возачи су принуђени да раде и по 2 смене како би себи обезбедили економску егзистенцију, а ГСП поједине послове одржавања поверава приватним предузећима тако да смо добили неку врсту приватно-јавног партнерства који контролише градски превоз. У претходне четири године направљен је дуг од 9 милијарди динара за који нико није одговарао, директори се постављају као вршиоци дужности и бирају без јавног конкурса и директним кршењем закона.
Народни покрет Србије, као одговорна политичка странка која је посвећена изналажењу решења за различите проблеме са којима се свакодневно сусреће наше друштво и грађани, предлаже као једно од решења за јавни градски превоз буде његова реформа и реструктуирање, као и сваког другог јавног предузећа, тако што ће се поставити професионални и стручни менаџмент који ће извршити оптимизацију стручног кадра и броја запослених, зауставити намештене јавне набавке, новац од заустављања намештених јавних набавки усмерити за куповину нове инфраструктуре, превоз путника поверити само оним приватним превозницима који ће гарантовати квалитетнију и бољу услугу превоза Београђанима, а против одговорних лица која су у претходном периоду довели предузеће на ивицу банкрота иницирати покретање кривичних поступака.
Милош Павловић
потпредседник Народног покрета Србије