Концепт Прелазне Владе

Услед дубоке друштвене и политичке кризе која постоји у Србији након крађе избора у неколико изборних циклуса, серије трагедија, протеста и друштвене нестабилности, а посебно изражено након трагичног пада надстрешнице на железничкој станици у Новом Саду 1. новембра 2024. године када је 15 људи изгубило животе, а двоје задобило трајне тешке повреде, као последице корупције, нестручности и немара, Народни покрет Србије (НПС) предлаже формирање

ПРЕЛАЗНЕ ВЛАДЕ

као јединог ефикасног начина да се испуне сви захтеви студената, омогуће слободни и поштени избори и последично омогући друштву да изађе из кризе и врати поверење у институције. Прелазна влада или привремена влада је формално конституисана влада са ванредним мандатом за вођење државних послова током ограниченог периода, који траје до избора нове Владе са редовним мандатом. Настаје у различитим околностима, укључујући колапс режима, а преко 40 земаља света у претходних неколико деценија користило је механизам прелазне владе за решавање конфликта и излазак из друштвено-политичких криза.

Недавним падом Владе, владајући режим је признао оно што је постало јасно већини грађана Србије: да је тај режим изгубио легитимитет да самостално управља државом. Легитимитет је изгубљен услед следећих чињеница:

  • Недостатак поверења огромног дела јавности у независност рада државних органа у вези са вођењем поступка, праведног и у складу са законима решавања случаја пада надстрешнице;
  • Игнорисање, потом одбијање, а онда и лагање јавности о испуњености свих захтева студената који од краја новембра 2024. блокирају универзитете тражећи правду, одговорност и транспарентност од надлежних институција Републике Србије; 
  • Агресивна и насилна реакција режима према студентима, грађанима и опозиционим политичарима и активистима који подржавају студенте и захтевају одговорност и кажњавање за корупцију која је довела до трагедије у Новом Саду. Агресивно понашање укључује застрашивање, сатанизацију кроз медијски јавни сервис и режимске медије, злоупотребу државних органа, пре свега полиције, БИА-е и тужилаштва, као и организовање страначких активиста за насилне нападе на студенте и грађане, како физичке нападе тако и покушаје убиства аутомобилима;
  • Немогућност управљања великим државним системима попут просвете. Режим је већ више од месец дана потпуно немоћан да обезбеди редован рад основног и средњег образовања, чији делови масовно врше акте грађанске непослушности и одбијају одлуке надлежног министарства. 

Понашање извршних органа (намерно игнорисање питања безбедности блокада од стране полиције), правосудних органа (инерција и избегавање јавности у раду) као и понашање јавног сервиса указују да се поверење и легитимитет не може успоставити у оквиру постојећег стања.

Решење које нудимо је политички мешовити и временски орочени извршни орган (уз нужно садејство са другим гранама власти, пре свега законодавном) са задатком припреме и имплементације сета закона и прописа усмерених на излазак из дубоке друштвене и политичке кризе: кроз обезбеђивање правде и демократије, успостављања поверења у рад институција и повратка земље у редовне институционалне токове, чији рад кулминира организацијом првих слободних и поштених избора у Србији после више од деценије.

Циљеви

  1. Потпуно и хитно испуњавање свих захтева студената у блокадама
    1. Хитно поступање свих органа извршне гране власти по захтевима студената у блокади, у складу са надлежностима;
    2. Припрема и реализација низа одлука (законски и подзаконски акти, разрешења, постављења и именовања, итд.) које омогућавају судској грани власти да испуни захтеве из своје надлежности, укључујући кривично гоњење свих особа умешаних у насиље и подстицање насиља према студентима и грађанима који протестују. 
  2. Координисана акција против корупције и организованог криминала
    1. Смена актуелног и избор вршиоца функције Врховног јавног тужиоца, кадровске промене у оквиру Тужилаштва за организовани криминал и Одељења тужилаштва за борбу против корупције;
    2. Деполитизација и декриминализација полиције почевши од састављања хитног извештаја унутрашње контроле о сумњама у повезаност криминала и полиције;
    3. Отварање за јавни експертски увид свих тајних уговора, документације, протокола у вези са изградњом кључних инфраструктурних радова и инвестиционих пројеката изведених од 2012. до данас, као и оних планираних до 2027. године.
  3. Припрема и спровођење слободних и поштених избора за Народну скупштину
    1. Доношење и мењање сета изборних закона и процедура усмерених на организацију слободних и поштених избора и одговорности сваке будуће власти грађанима (Комисија за ревизију, контролу и праћење бирачког списка, притисци на бираче, изборна администрација, итд.);
    2. Промена изборног система и увођење персонализованог пропорционалног изборног система;            
    3. Онемогућавање тренутне већине у Народној скупштини да злоупотребљава органе спровођења избора;
    4. Успостављање окружења и формирање механизама за хитну и ефикасну реакцију државних органа (укључујући дисквалификацију) према свим кршењима изборних правила, са посебним освртом на она која у повлашћен положај стављају неке изборне такмаце;
    5. Смена комплетног и избор новог руководства РТС, обезбеђивање програмске неутралности и једнаке заступљености политичких  и друштвених актера;
    6. Поништавање актуелног и организација новог поступка избора чланова Савета Регулаторног тела за електронске медије, ревизија рада електронских медија који распирују мржњу и насиље и последично поступање у складу са законом;
    7. Повратак функције председника Републике у оквире Устава и Закона, укључујући неучешће на изборима за народне посланике у форми позајмљивања свог имена изборним листама;
    8. Организација и надзор над спровођењем слободних и поштених избора за Народну скупштину Републике Србије.

Кораци ка успостављању нове Владе

Фаза 1 – до 15. фебруара 

  • До Сретења, три стране – универзитети у блокади (коју чине представници студената, факултета  и универзитета у блокади), представници опозиције и представници власти (у даљем тексту заједнички означени као „Стране“) усаглашавају да ће Прелазна Влада бити изабрана у Народној скупштини Републике Србије на основу Програма рада који је предуслов за измене Закона о Влади и усвајање новог Закона о министарствима, а који представља разраду циљева и принципа рада који су изложени у овом документу. 

Фаза 2 – до почетка првог редовног заседања Народне скупштине Републике Србије

  • Мешовити стручни тим који чине представници универзитета у блокади ће израдити и предложити Програм Прелазне Владе. Програм Владе садржи горе дефинисане циљеве, принципе, рокове, структуру и састав (у складу са овим предлогом), као и остале делове као на пример мерење и верификацију учинка које је од суштинског значаја за оцену испуњености студентских захтева, али и спремности за слободне и фер изборе.
  • Предлог Програма ће бити представљен јавности и странама у преговорима које ће имати рок од 24 часа да се изјасне о предлогу. Предлог не може бити одбијен као такав већ се само могу предлагати измене.

Фаза 3 – до 31. марта

  • По окончању Фазе 2, коначан предлог се шаље универзитетима у блокади који доносе одлуке о усвајању у складу са својим правилима и процедурама.            
  • Програм Прелазне Владе се у форми експозеа представља НСРС заједно са изменама Закона о Влади и новог Закона о министарствима који само детаљније разрађују оно што је Програм дефинисао. НСРС изгласава Прелазну Владу.

Напомена: кратки рокови у овом документу дати су због потребе да се што пре реши друштвено-политича криза и услед унапред предвиђених законских рокова. 

Принципи рада

  • Успостављање ове Прелазне Владе представља политички консензус најважнијих политичких актера око испуњавања горе наведених циљева, што подразумева и одговарајуће тј. комплементарно понашање све три Стране и њихових представника у свим нивоима и органима извршне власти, као и у законодавној власти (Народној скупштини);
  • Рок за постизање ових циљева јесте 12 месеци. У прва 3 месеца би требало да буду испуњени сви захтеви студената у блокади, донешени сви предвиђени закони и прописи из програма, и обављене све планиране кадровске промене;
  • Саставни део механизма за спровођење горенаведених циљева је прецизно дефинисан оквир за мерење испуњености циљева, као и посебно оформљено тело за надзор при стручном телу универзитета у блокади и редовно (на двонедељном нивоу)  извештавање о испуњености циљева;
  • Стручност и одговорност;
  • Потпуна транспарентност у раду.

Састав

Акутни проблем недостатка одговорности у политици се мора решавати даном почетка мандата нове Владе, и у том смислу НПС заступа тезу да парламентарна опозиција не би требало да другим актерима пребаци пуну одговорност за испуњавање циљева Прелазне Владе, без да понуде поделу те одговорности и тиме осигурају прихватање резултата рада те Владе. 

Уколико то не буде усвојено, ми смо спремни да размотримо и подржимо предлоге и о потпуно нестраначкој Влади којој бисмо такође помогли у испуњавању горенаведених циљева.

Ово је састав прелазне Владе који предлаже НПС:

  • Прелазна Влада би имала максимално 18 министара и председнички колегијум. Сваки ресор би имао редукован број државних секретара, максимално 3, како би се рационализовао рад и убрзало спровођење одлука;
  • Сви кандидати пролазе детаљну проверу од стране стручног тела универзитета у блокади како би се обезбедило да чланови Владе буду лица стручна и компетентна за послове из надлежности ресора за која се кандидују, те да кандидати не могу бити лица за која учествовала у вршењу кривичних дела у прошлости, која су била умешана у коруптивне афере, која су распиривала насиље и мржњу, имају сумњиве дипломе или су учествовала у злоупотреби службеног положаја на функцијама које су обављали;
  • Стручно тело универзитета у блокади у координацији са опозицијом кандидује министре задужене за 8 ресора кључних за реализацију задатих циљева: правосуђе, унутрашње послове, образовање, државну управу и локалну самоуправу, финансије, грађевину, рад и социјалну политику и информисање;
  • Владом би председавао председнички колегијум који би чинила Председник Владе и два потпредседника Владе. Председника Владе предлаже стручно тело универзитета у блокади, а два потпредседника Владе предлажу друге две Стране (уважавајући критеријуме који важе и за министре);
  • Председнички колегијум одлуке доноси већином;
  • Прелазна Влада именује државне секретаре, директоре, руководиоце и остала именована лица путем комисије за именовања коју ће оформити Стране;
  • Прелазна Влада доноси одлуке већином чланова Владе уз услов да 8 министара предложених од стране универзитета у блокади гласа за ту одлуку.