Из Народног покрета Србије Зрењанин саопштено је да је ЈКП „Чистоћа и зеленило“ Зрењанин објавило да током новогодишњих и божићних празника неће износити комунални отпад из индивидуалног становања, као ни из насељених места која су „тих дана у програму“.
Настала је ситуација у којој хиљаде домаћинстава остају без прописаног минималног недељног одвоза отпада који није луксуз, нити технички детаљ. То је јавна услуга од општег интереса, дефинисана законом, уређена локалном одлуком, наплаћена корисницима и подложна строгом стандарду континуитета. Због тога свака промена у организацији рада мора да поштује законе, а свако одступање има последице – и правне, и здравствене, и финансијске.
Градска Одлука о одржавању комуналне хигијене је јасан акт, а члан 19. прописује да се из индивидуалног становања отпад мора одвозити једном недељно, без изузетка. То је минимални стандард – не препорука, не „када је згодно“, него обавезни ритам рада комуналног предузећа.
Ако се дан одвоза за домаћинство поклопи са празником, Одлука не даје ЈКП могућност да тај одвоз једноставно прескочи и пребаци га две недеље касније. ЈКП може да измени распоред, али не сме да направи недељу без одвоза.
Најава да „током празника неће износити отпад из кућа“ значи да ће за велики број домаћинстава протећи 14 дана без икаквог прикупљања отпада. То је директно кршење градске Одлуке.
Закон о комуналним делатностима је недвосмислен – ЈКП мора да обезбеди трајност, несметаност, обим и квалитет услуге и то значи да комунална делатност не сме да зависи од тога да ли је празник, викенд, нерадни дан или сезона одмора. Још важнији је члан 19. који прописује када се услуга може обуставити.
Разлози су врло ограничени: нелегално прикључење, неплаћање, злоупотреба, опасност по друге кориснике и слично. Оно што се посебно наглашава – услуга се не може обуставити из других разлога који нису прецизно прописани законом.
Самим тим, најављена обустава представља обуставу јавне услуге без законског основа, што је противно Закону о комуналним делатностима. На то се надовезује казнена одредба Закона (члан 40), према којој је ЈКП као правно лице одговорно за привредни преступ уколико не организује делатност „на начин предвиђен чланом 14.“ – дакле, ако не обезбеди трајност, прописани обим и континуитет услуге.
Закон о јавним предузећима (члан 14.) каже да је оснивач – у овом случају Град Зрењанин – дужан да обезбеди континуирано обављање делатности од општег интереса. Када ЈКП најави да неће обављати своју основну делатност за део грађана, није одговоран само директор предузећа. Одговоран је и оснивач, јер није обезбедио услове за законито функционисање јавног сервиса. Ово је институционално питање, не техничко.
Комуналне услуге се наплаћују месечно, паушално, али не произвољно. Цена је заснована на претпоставци да ће се услуга извршити у прописаном обиму и квалитету. Када се услуга не изврши тада грађани имају право да траже: рекламацију, правично умањење цене за месец у којем услуга није пружена и инспекцијски надзор због несаобразне услуге (Закон о заштити потрошача). Другим речима, наплата пуне цене за услугу која није извршена представља повреду потрошачких права.
Ово није само питање слова закона. Отпада који стоји 10–14 дана у двориштима и улицама: повећава ризик настанка непријатних мириса, повећава ризик појаве пацова, инсеката и паса луталица, повећава ризик микробиолошке контаминације, руши стандард јавне хигијене града.
ЈКП је јавна служба, а не приватна фирма која може привремено да „затвори радњу“. Њихова делатност се односи на јавно здравље, јавну хигијену и безбедност места у којем живимо.
И грађани и институције имају врло јасно дефинисане механизме. Грађани могу да пријаве комуналној инспекцији због кршења градске Одлуке и Закона о комуналним делатностима, упуте рекламацију ЈКП због неизвршене услуге, поднесу захтев тржишној инспекцији због наплате услуге која није извршена у прописаном обиму и пријаве Заштитнику грађана (омбудсману) због повреде права на јавну услугу од општег интереса.
Комунална инспекција може да наложи одмах испуњавање минималног стандарда, Град мора да обезбеди континуитет делатности, а ЈКП мора да обезбеди измене распореда како би сви корисници добили макар један одвоз у седмици.
Проблем није празник. Проблем је законитост. Ово није први пут да се у Зрењанину јавне службе односе према грађанима као према варијабли, а не као према носиоцима права. Одвоз отпада не сме да зависи од празничног календара.
Закон је у овом случају врло јасан – континуитет, минимални обим и трајност услуге нису опција. Они су обавеза. Када се та обавеза не изврши – грађани имају право, а институције имају дужност, да реагују.



