NPS Zrenjanin: Odvoz otpada ne sme da zavisi od prazničnog kalendara

Iz Narodnog pokreta Srbije Zrenjanin saopšteno je da je JKP „Čistoća i zelenilo“ Zrenjanin objavilo da tokom novogodišnjih i božićnih praznika neće iznositi komunalni otpad iz individualnog stanovanja, kao ni iz naseljenih mesta koja su „tih dana u programu“.

Nastala je situacija u kojoj hiljade domaćinstava ostaju bez propisanog minimalnog nedeljnog odvoza otpada koji nije luksuz, niti tehnički detalj. To je javna usluga od opšteg interesa, definisana zakonom, uređena lokalnom odlukom, naplaćena korisnicima i podložna strogom standardu kontinuiteta. Zbog toga svaka promena u organizaciji rada mora da poštuje zakone, a svako odstupanje ima posledice – i pravne, i zdravstvene, i finansijske.

Gradska Odluka o održavanju komunalne higijene je jasan akt, a član 19. propisuje da se iz individualnog stanovanja otpad mora odvoziti jednom nedeljno, bez izuzetka. To je minimalni standard – ne preporuka, ne „kada je zgodno“, nego obavezni ritam rada komunalnog preduzeća.

Ako se dan odvoza za domaćinstvo poklopi sa praznikom, Odluka ne daje JKP mogućnost da taj odvoz jednostavno preskoči i prebaci ga dve nedelje kasnije. JKP može da izmeni raspored, ali ne sme da napravi nedelju bez odvoza.

Najava da „tokom praznika neće iznositi otpad iz kuća“ znači da će za veliki broj domaćinstava proteći 14 dana bez ikakvog prikupljanja otpada. To je direktno kršenje gradske Odluke.

Zakon o komunalnim delatnostima je nedvosmislen – JKP mora da obezbedi trajnost, nesmetanost, obim i kvalitet usluge i to znači da komunalna delatnost ne sme da zavisi od toga da li je praznik, vikend, neradni dan ili sezona odmora. Još važniji je član 19.  koji propisuje kada se usluga može obustaviti.

Razlozi su vrlo ograničeni: nelegalno priključenje, neplaćanje, zloupotreba, opasnost po druge korisnike i slično. Ono što se posebno naglašava – usluga se ne može obustaviti iz drugih razloga koji nisu precizno propisani zakonom.

Samim tim, najavljena obustava predstavlja obustavu javne usluge bez zakonskog osnova, što je protivno Zakonu o komunalnim delatnostima. Na to se nadovezuje kaznena odredba Zakona (član 40), prema kojoj je JKP kao pravno lice odgovorno za privredni prestup ukoliko ne organizuje delatnost „na način predviđen članom 14.“ – dakle, ako ne obezbedi trajnost, propisani obim i kontinuitet usluge.

Zakon o javnim preduzećima (član 14.) kaže da je osnivač – u ovom slučaju Grad Zrenjanin – dužan da obezbedi kontinuirano obavljanje delatnosti od opšteg interesa. Kada JKP najavi da neće obavljati svoju osnovnu delatnost za deo građana, nije odgovoran samo direktor preduzeća. Odgovoran je i osnivač, jer nije obezbedio uslove za zakonito funkcionisanje javnog servisa. Ovo je institucionalno pitanje, ne tehničko.

Komunalne usluge se naplaćuju mesečno, paušalno, ali ne proizvoljno. Cena je zasnovana na pretpostavci da će se usluga izvršiti u propisanom obimu i kvalitetu. Kada se usluga ne izvrši tada građani imaju pravo da traže: reklamaciju, pravično umanjenje cene za mesec u kojem usluga nije pružena i inspekcijski nadzor zbog nesaobrazne usluge (Zakon o zaštiti potrošača). Drugim rečima, naplata pune cene za uslugu koja nije izvršena predstavlja povredu potrošačkih prava.

Ovo nije samo pitanje slova zakona. Otpada koji stoji 10–14 dana u dvorištima i ulicama: povećava rizik nastanka neprijatnih mirisa, povećava rizik pojave pacova, insekata i pasa lutalica, povećava rizik mikrobiološke kontaminacije, ruši standard javne higijene grada.

JKP je javna služba, a ne privatna firma koja može privremeno da „zatvori radnju“. Njihova delatnost se odnosi na javno zdravlje, javnu higijenu i bezbednost mesta u kojem živimo.

I građani i institucije imaju vrlo jasno definisane mehanizme. Građani mogu da prijave komunalnoj inspekciji zbog kršenja gradske Odluke i Zakona o komunalnim delatnostima, upute reklamaciju JKP zbog neizvršene usluge, podnesu zahtev tržišnoj inspekciji zbog naplate usluge koja nije izvršena u propisanom obimu i prijave Zaštitniku građana (ombudsmanu) zbog povrede prava na javnu uslugu od opšteg interesa.

 Komunalna inspekcija može da naloži odmah ispunjavanje minimalnog standarda, Grad mora da obezbedi kontinuitet delatnosti, a JKP mora da obezbedi izmene rasporeda kako bi svi korisnici dobili makar jedan odvoz u sedmici.

Problem nije praznik. Problem je zakonitost. Ovo nije prvi put da se u Zrenjaninu javne službe odnose prema građanima kao prema varijabli, a ne kao prema nosiocima prava. Odvoz otpada ne sme da zavisi od prazničnog kalendara.

Zakon je u ovom slučaju vrlo jasan – kontinuitet, minimalni obim i trajnost usluge nisu opcija. Oni su obaveza. Kada se ta obaveza ne izvrši – građani imaju pravo, a institucije imaju dužnost, da reaguju.