Полазећи од међународних конвенција Уједињених нација, а нарочито Архуске конвенције, која прописује да сваки грађанин мора да има приступ информацијама, да може да учествује у процесу доношења одлука као и да може да тражи правну заштиту у предметима који се тичу заштите животне средине, како би му било гарантовано право на здраву и одрживу животну средину за садашње и будуће генерације;
Истичући да је Република Србија потписница и бројних других међународних конвенција, међу којима је Конвенција о очувању европске дивље флоре и фауне и природних станишта (Бернска конвенција);
Позивајући се на члан 74. Устава Републике Србије, који гарантује грађанима право на здраву животну средину као једно од општих људских права, регулисаним Законом о заштити животне средине;
Схватајући да су градови и села у којима живе наши сународници, густо насељени и да као таква није погодна за експанзију рударења, али да је због огромне корупције домаће политичке елите на власти, која у неповрат отуђује велика рудна богатства земље користећи их за лично богаћење и богаћење страних компанија, истакнута као земља која своје развојне политике заснива на рударењу;
Скрећући пажњу на чињеницу да стране компаније које рударе у Тимочкој крајини то чине кршећи законе Републике Србије и супротно јавном интересу, противзаконито користе пијаћу воду за рударску експлоатацију, деградирају земљиште, загађују површинске и подземне воде, нарушавају еколошку равнотежу на локалном и националном и прeкограничном простору, шире рудник без потребних студија о процени утицаја на животну средину, незаконито управљајући рударским отпадом, уништавајући природу и станишта од међународног значаја за очување биодиверзитета, чиме доказано угрожавају здравље грађана у том региону наше земље који оболевају од канцера и генетских модификација које директно погађају будуће генерације;
Посебно истичући да Србија трпи озбиљне последице рударења на том простору – остаје без стратешких метала као што су бакар, племенити и ретки метали, неметаличне минералне сировине и обновљиви извори енергије, цео један простор се оставља без адекватних услова за привређивање, образовање, адекватну здравствену и социјалну заштиту, здрав и достојанствен живот, што све води ка исељавању становништва, чиме се принудно мења демографска слика, а започето је и девастирање планине Црни врх, док иста судбина чека и Велики Крш, Мали Крш, Стол и Дели Јован, као и реке Тимок, Млаву и Пек, и бање: Гамзиградску, Николичевску и Брестовачку, и градове Бор, Мајданпек и Зајечар и бројна насеља и села у њиховој околини;
Упозоравајући да би, поучени досадашњим искуством рударења у том делу Србије, доношењем аката који омогућавају неконтролисано рударење и експлоатацију необновљивих сировина и обновљивих природних ресурса, систематско кршење постојећих закона и међународних конвенција, као и изузетно благом казненом политиком која се спроводи над наведеним компанијама, започињање најављених нових рударских активности у овим околностима представљало директно угрожавање живота, здравља и опстанка становника Републике Србије, а без економске користи за наше грађане, те у циљу заштите националног интереса првога реда;
НАРОДНИ ПОКРЕТ СРБИЈЕ УСВАЈА
ДЕКЛАРАЦИЈУ О ЗАШТИТИ ТИМОЧКЕ КРАЈИНЕ
и позива СВЕ ГРАЂАНЕ, АКАДЕМСКУ ЗАЈЕДНИЦУ, ОРГАНИЗАЦИЈЕ ЦИВИЛНОГ ДРУШТВА, НАУЧНЕ РАДНИКЕ, ПОКРЕТЕ И ПОЛИТИЧКЕ СТРАНКЕ НА ЗАЈЕДНИЧКУ АКЦИЈУ У ЦИЉУ
1. ЗАШТИТЕ ЖИВОТА И ЗДРАВЉА ГРАЂАНА ТИМОЧКЕ КРАЈИНЕ
Заштита живота, здравља и опстанка грађана Србије, а у овом случају становника угрожених села и градова Тимочке крајине где се већ рудари, а планирана је и даља експанзија рударења: од Хомоља, преко Бора и Мајданпека, па све до Зајечара и границе са Бугарском, као и многим другим местима широм Србије, морају да буду приоритети Републике Србије када се говори о развојној политици земље.
2. ЗАШТИТЕ СТАНОВНИШТВА, НЕОБНОВЉИВИХ МИНЕРАЛНИХ РЕСУРСА, ИЗВОРА ЗДРАВЕ ХРАНЕ, ВОДЕ И ВАЗДУХА
Експлоатацији необновљивих стратешки важних племенитих метала као што су бакар, злато, сребро, платина, ретки метали и неметаличне минералне сировине мора се приступити одговорно, и у најбољем интересу не само грађана који тренутно живе у Србији, већ и у складу са интересима очувања здравља будућих генерација које треба да наставе да живе у нашој земљи у складу са принципима одрживог развоја. Експлоатација се увек мора вршити у складу са императивом очувања водних ресурса, земљишта, шума, био и гео диверзитета као и свих осталих природних богатстава којима обилује Тимочка крајина у циљу очувања живота грађана и територијалног интегритета Србије.
3. ХИТНО ОДРЕЂИВАЊЕ ГРАНИЦА РУДАРЕЊА И ЊЕГОВО СТАВЉАЊЕ У ЗАКОНСКЕ ОКВИРЕ
Поред постојећих рудника, Министарство рударства и енергетике Републике Србије издало је дозволе за истраживање на готово 50 локација на простору: Дунав на северу – Ртањ и Стара планина на југу, Тимок на истоку и Пек на западу већином страним фирмама. На највећем броју истражних поља трага се за бакром, племенитим металима (златом и сребром) као и за гвожђем, оловом, цинком, ретким металима (ванадијумом, молибденом, германијумом, ренијумом). У Тимочкој крајини су експлоатисани бројни јамски рудници угља, а и сада се трага за новим лежиштима, нарочито после енергетске кризе у Европи и тражења алтернатива за нафту и гас. Поред метала и угља у Тимочкој крајини је изражена потрага и за неминералним сировинама (кречњак. калцит, мермер, кварц). Сва наведена, интензивна, бројна, геолошка истраживања се обављају уз кршење законске регулативе која је на снази у Републици Србији.
4. ИЗМЕНЕ ЗАКОНСКЕ РЕГУЛАТИВЕ
У складу са међународним принципима о очувању животне средине, као и принципима дефинисаним у процесу приступања Европској унији кроз поглавље 27. и принципима одрживог развоја УН, потребно је хитно ускладити релевантну законску регулативу која се тиче заштите животне средине, као и ускладити примену тих закона са наведеним принципима, како би се искоренила досадашња пракса рударења која се састоји од изигравања прописа сецкањем пројеката за које се тражи одобрење надлежних органа (salami slicing), извођење радова без потребних дозвола, изостанак израда студија о проценама утицаја на животну средину, искључивање јавности из поступака израде и одлучивања о планским и другим документима, расељавање грађана против њихове воље, као и противзаконито одузимање њихове имовине. Неопходно је усвајање сета измена и допуна Закона о рударству и геолошким истраживањима, Закона о урбанистичком и просторном планирању, Закона о водама, Закона о заштити ваздуха, Закона о стратешкој процени утицаја на животну средину, Закона о процени утицаја на животну средину, Закона о експропријацији, као и Закона о накнадама за коришћење јавних добара, како би се заштитили интереси грађана Тимочке крајине.
5. УТВРЂИВАЊА ОДГОВОРНОСТИ
Захтевамо да се утврди одговорност свих оних који су до сада омогућавали рударење којим су кршени закони Републике Србије, а које је директно угрозило право на безбедност и здравље грађана Бора и Мајданпека, која су им Уставом загарантована. Ово укључује скидање ознака тајности са уговора које је Република Србија закључила са компанијама којима је дато право на експлоатацију, као и под којим условима су дата права на истраживање бројним страним компанијама. Ово је изузетно важан корак не само за санирање постојеће штете, већ и као превенција од будућих злоупотреба и наношења штете грађанима Србије, јер је изузетно важно подићи свест о значају заштите природе за опстанак људи на овом простору.
6. САНАЦИЈЕ ШТЕТЕ И ЗАШТИТЕ ПРАВА ГРАЂАНА
Потребно је урадити студију о стању животне средине и здрављу становништва и процене утицаја свих аспеката рударења у Тимочкој крајини, и у складу са добијеним резултатима предузети потребне мере које се тичу санације настале штете грађанима, и обнављања животне средине и екосистема тог подручја. Сачинити просторни план Тимочке крајине и стратегију одрживог развоја у циљу опстанка становништва и развоја будућих генерација.