ДЕКЛАРАЦИЈА О ПРОМЕНИ ИЗБОРНОГ СИСТЕМА

deklaracija

Полазећи од међународних норми и стандарда међународних конвенција и декларација о изборним стандардима које су донеле Уједињене нације, ОЕБС и Савет Европе, а које је Република Србија ратификовала;

Имајући у виду чињеницу да више од 1,5 милиона грађана у Србији, који живе на територији 96 општина и градова, скоро никада немају свог изабраног представника у Народној скупштини Републике Србије; да не постоји директна комуникација између бирача и народних посланика, а самим тим ни одговорност посланика бираних од стране грађана, због чињенице да грађани гласају за изборне листе а не за своје представнике именом и презименом;

Наглашавајући да је сва политичка моћ сконцентрисана у рукама политичких лидера и руководстава странака а не изабраних народних представника грађана Србије који су основни носиоци суверенитета, те због политичке кризе која дуги низ година постоји у Србији а коју у великој мери генерише актуелни изборни систем;

НАРОДНИ ПОКРЕТ СРБИЈЕ УСВАЈА

ДЕКЛАРАЦИЈУ О ПРОМЕНИ ПОСТОЈЕЋЕГ ИЗБОРНОГ СИСТЕМА У СРБИЈИ

и позива  ГРАЂАНЕ, ГРУПЕ ГРАЂАНА, ПРОФЕСИОНАЛНА УДРУЖЕЊА, СИНДИКАТЕ И ПОЛИТИЧКЕ СТРАНКЕ НА ЗАЈЕДНИЧКУ АКЦИЈУ У ЦИЉУ

1. ИЗМЕНЕ ЗАКОНА

Иницијатива за измену Закона о избору народних посланика и Закона о локалним изборима у Републици Србији која би омогућила да грађани могу слободно да искажу своју изборну вољу и директно, по имену и презимену, бирају своје представнике у Народној скупштини и скупштинама локалних самоуправа. Измене закона би предвиделе персонализован пропорционални изборни систем према ком би у случају републичких избора Србија била подељена на 250 изборних јединица, где би се у оквиру листа гласало именом и презименом за кандидате у свакој изборној јединици, а странке би освојиле укупно онолико гласова колико су освојили њихови појединачни кандидати. У том случају, избор кандидата би искључиво зависио од воље грађана, а не од позиције на којој се налази на изборној листи коју утврђује страначко руководство. Изменом закона о локалним изборима би се предвидело посебно за сваку општину број изборних јединица адекватан територији и броју одборника у локалним парламентима. Ове измене закона ће допринети изградњи поверења грађана у њихове представнике, који имају обавезу према грађанима који су их бирали, и у институције које треба да им служе и раде за њих;

2. ВРАЋАЊА СУВЕРЕНИТЕТА У РУКЕ ГРАЂАНА РЕПУБЛИКЕ СРБИЈЕ

Враћање суверенитета у руке грађана Републике Србије на основу члана 2. Устава Републике Србије како би њихови изабрани народни посланици и одборници служили њиховим интересима, заступали њихове животне потребе, потребе њихове деце, породица, њихових села и градова и омогућили трајан економски развој, сигурност и просперитет свих грађана;

3. ОГРАНИЧЕЊА МОЋИ ПАРТИЈСКИХ ВОЂА

Ограничење моћи партијских вођа и уског круга људи који воде политичке странке, те враћање моћи тамо где по Уставу и припада – грађанима, који ће слободном вољом бирати своје директне представнике и на тај начин непосредно утицати на своју будућност, а не да им судбину њихових локалних заједница обликују партијски моћници из Београда, као што је до сада то био случај;

4. СПРЕЧАВАЊА ПРАКСЕ ДА НОСИЛАЦ ИЗБОРНЕ ЛИСТЕ БУДЕ ЛИЦЕ КОЈЕ НЕ УЧЕСТВУЈЕ КАО КАНДИДАТ НА ИЗБОРИМА ЧИМЕ СЕ ОБМАЊУЈЕ ЈАВНОСТ

Народни покрет Србије ће залагањем за поменуте измене у атмосфери нарушеног поверења у политику и политичаре у Србији и распрострањене апатије код грађана због снажног осећаја да немају моћ да било шта промене, омогућити да грађани директно бирају свог представника, а не странку, који ће за свој рад одговарати директно њима, а не политичким врхушкама. 

Народни покрет Србије
у Београду, 29. јун 2024.